menu
banner
بهترین

بهترین طراحی پله و معرفی متریال مناسب راه پله برای خانه

time زمان مطالعه:4 دقیقه
date 20 فروردین 1403

کدام طراحی و متریال را برای پله فلزی منزل خود انتخاب کنیم؟

زمانی که می خواهید ظاهر جدیدی به خانه خود بدهید، گزینه های زیادی برای انتخاب کردن از ساخت پله فلزی تا سایر گزینه ها دارید. مثلا می توانید دیوارهای خانه را دوباره با یک تم جدید رنگ کنید، جای مبلمان و وسایل را عوض کنید و رفت و آمد را بهتر کنید یا دیواری که می توان برداشت را حذف کنید تا حس بزرگتر شدن فضای خانه را داشته باشید.یکی از تغییرات اساسی که می توانید در خانه خود ایجاد کنید تا همزمان ارزش آن هم بالاتر برود، تغییر مدل پله فلزی منزل است.اکثر پله ها فقط نقش کاربردی دارند اما اگر می خواهید طراحی آنها به حدی چشمگیر باشد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب کند باید بتوانید بهترین نوع پله مدرن را از نظر طراحی و متریال انتخاب کنید که در مقاله دیگری در مورد 4 فاکتور بسیار مهمی که هنگام طراحی پله گرد فلزی باید در نظر بگیرید، صحبت کردیم و اطلاعاتی در مورد بودجه بندی، طراحی، متریال و ایمنی ارائه کردیم. در این مطلب وارد جزئیات بسیار بیشتری در مورد متریال های مورد استفاده بسیار رایج در ساخت انواع پله ها مثل پله دوبلکس و پله فلزی و غیره خواهیم شد تا در نهایت بتوانید به کمک این اطلاعات، بهترین گزینه را برای پله های منزل خود انتخاب کنید.

بیشتر بدانید: چهار مورد بسیار مهم که هنگام طراحی پله فلزی باید در نظر داشته باشید

 

چوب

عاشق سبک سنتی و کلاسیک در منزل هستید؟ دوست دارید وقتی فضای خانه خود را توصیف می کنید از کلماتی مثل گرم و صمیمی استفاده کنید؟ اگر اینطوری هست پس باید جنس پله های منزل خود را عمدتا از چوب بسازید.یکی از واضح ترین مزایایی که انتخاب متریال چوب برای ساخت پله ها دارد تنوع بالای آنهاست. ضمنا چون رفت و آمد روی پله ها زیاد است باید از چوب های سخت و محکم استفاده کنید هر چند برخی چوب های نرم هم می توانند در برابر فشار ناشی از رفت و آمد مقاومت کنند. برخی از این مدل های چوب که می توانید انتخاب کنید عبارتند از:

چوب بلوط : چوبی بسیار مقاوم و با دوام بالا که می توانید از افراد حرفه ای و متخصص در زمینه رنگ آمیزی کمک بگیرید تا سبک و طرح آن شبیه به سایر بخش های چوبی منزلتان شود. این نوع چوب به خاطر رنگ بندی زیبا و دوام بسیار بالا گزینه بسیار محبوبی در نزد خریداران است. توجه داشته باشید که برخی از مدل های چوب بلوط مثل بلوط سفید محکم تر از بلوط قرمز هستند.

چوب راش : بسیاری از افرادی که دوست دارند از چوب با طراحی ساده مثل بقیه دکوراسیون خانه برای پله ها نیز استفاده کنند، راش را انتخاب می کنند. به همین دلیل چوب راش برای ساخت پله مدرن و سبک بهترین گزینه است.

چوب افرا: چوب افرا از درختی به درخت دیگر متفاوت است که بستگی به غلظت شکر در هر کدام دارد. افرای سخت بسیار مقاوم، سنگین و قوی است و در مقابل سایش و خراش برداشتن مقاوم است و برخلاف چوب های نرم نیاز نیست نگران باشید.این موارد تنها تعداد کمی از گزینه هایی بودند که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. ضمنا لازم نیست از متریال چوب در کل راه پله منزل استفاده کنید بلکه می توانید فقط در برخی قسمت های آن و یا قسمت نرده پلکان بکار بگیرید.

 

wood-stairs

 

شیشه

اگر به دنبال سبک باز و خلوت در منزل خود هستید پس باید پله های شیشه ای نصب کنید. با اینکه متریال چوب هم مزایای خودش را دارد اما جنس شیشه برخلاف متریال چوب تاب خوردگی پیدا نمی کند.وقتی به متریال شیشه فکر می کنید باید به ظریف و شکننده بودن آن هم فکر کنید. البته شیشه های ضخیم و سکوریت مقاومت بسیار بالایی دارند و به راحتی می توانند وزن افراد را در بالا و پایین رفتن از پله ها تحمل کنند.اگر به دنبال نصب شیشه براق هستید و هنوز بودجه کافی برای بازسازی کامل پله ها ندارید از نرده های شیشه ای استفاده کنید که حفاظت بسیار خوبی برای شما فراهم می کنند تا حس بازتر شدن فضای خود را داشته باشید.

stairs-design-introduction-of-staircase-materials

 

آلومینیوم

روز به روز به تعداد کسانی که در ساخت پله دوبلکس یا پله های مدرن منزل خود از آلومینیوم استفاده می کنند افزوده می شود چون مقاومت بالایی مثل متریال چوب دارد ولی تا 30% سبکتر است. برای اینکه به درک بهتری از این مقایسه برسید. فرض کنید پله آلومینیومی شما 100 کیلوگرم وزن داشته باشد که وزن نسبتا سبکی هم هست اما در مقابل می تواند تا 725 کیلوگرم وزن را تحمل کند که این مقاومت بسیار بالا و فراتر از حد انتظار باعث شده تا برای طراحان حرفه ای پله ها در فضای بیرون، گزینه بسیار خوبی باشد.آلومینیوم برای ساخت پله در فضای بیرونی منزل مناسب است چون گرما را در زمستان منتقل می کند و احتمال اینکه سرما را در خود نگه دارد خیلی کم است ضمن اینکه دماهای پایین باعث افزایش قدرت این متریال می شود. به دلیل اینکه در اکثریت موارد، در طراحی پله های آلومینیومی از گریت (Grate) استفاده می شود، آب روی آن جمع نمی شود. این ویژگی در افزایش امنیت آنها تأثیرگذار است چون جمع شدن آب روی آلومینیوم باعث سرخوردن افراد می شود. 

** همچنین میتوانید از محصولات و پروژه های گروه معماری دیمه دیدن فرمایید **

 

فولاد یا استیل

اکثر معمارهای داخلی در طراحی ساختمان خود از متریال فولاد یا استیل استفاده می کنند که بخاطر مقاومت و دوام بسیار بالای آن است – همان ویژگی و کیفیت بالایی که موقع بازسازی پله ها انتظار دارید. با این ویژگی دوام و قدرت بسیار بالا و انعطاف پذیری چشمگیر باعث شده تا استفاده از این متریال در ساخت پله های فلزی داخل و خارج از منزل بسیار زیاد باشد. هر شکلی از پله که دوست داشته باشید اعم از خمیده، مارپیچی یا اسپیرال و یا پله های مستقیم، می توانید با متریال فولاد بسازید.متریال فولاد هم کاربرد بسیار خوبی دارد و هم اینکه قیمت آن اقتصادی است ضمن اینکه نگهداری زیادی نمی خواهد و به خوبی با طراحی مدرن هماهنگ می شود.

 

بتن

بتن هم گزینه دیگری است که می توانید برای ساخت پله های فضای داخل و بیرون منزل از آن استفاده کنید. استفاده از این متریال کمترین هزینه ممکن را برای شما خواهد داشت و برای کسانی که می خواهند از سبک معاصر در منزل خود استفاده کنند گزینه بسیار خوبی است.اگر می خواهید منزل شما سبک جدید و متفاوتی داشته باشد پس از بتن به شکل دیگری استفاده کنید چون تقریبا می توان به هر شکلی آن را تبدیل کرد مثلا می توان طرح مورد نظر را ایجاد کرد و آن را داخل بتن گذاشت تا قبل از اینکه کاملا خشک شود و فرم دائمی خود را پیدا کند. پس از این حالت می توان قالب را جدا کرد تا پله ها به شکلی که مایل هستید در بیایند. فقط باید موقع ساخت، قالب را خیلی داخل بتن فرو نبرند چون در این صورت شیار و فرورفتگی درست می کند که امکان لغزش و افتادن افراد بالا خواهد رفت. 

 

 

stairs-design-introduction-of-staircase-materials

 

آهن نرم یا ورزیده

با اینکه در ساخت پله ها به طور مستقیم از آهن نرم استفاده نمی شود اما می توان از این متریال برای بهتر کردن طراحی خانه استفاده کرد. این متریال یک حفاظ ایمنی برای جلوگیری از افتادن افراد ایجاد کرده و امکان ساخت طراحی های پیچیده را فراهم می کند. آهن نرم برای کسانی که عاشق سبک سنتی و لوکس هستند فوق العاده است.فارغ از اینکه در نهایت کدام متریال را برای ساخت پله فلزی یا پله دوبلکس و مدرن استفاده خواهید کرد، حتما از یک تیم حرفه ای کمک بگیرید که در این زمینه گروه معماری دیمه با سال ها سابقه درخشان و انجام پروژه های متعدد با طراحی های بسیار شیک و لوکس و همچنین استفاده از بهترین متریال ها برای فضای داخلی و خارجی منزل بهترین گزینه است. تمامی قیمت ها کاملا پایینتر از سایر رقباست و امکان دریافت مشاوره رایگان نیز وجود دارد.بهترین طراحی پله فلزی، چوبی، استیل و غیره به شکل و طرح های مختلف با گروه معماری دیمه در تماس باشید و از مشاورین مجرب گروه دیمه استفاده کنید.

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
loader
لطفا صبر کنید